torsdag 27. november 2008

Innleveringsoppgave i mediekunnskap vg2.
”Valpenes Hevn”


1. Hva er reklame i forhold til informasjon og propaganda?
- Reklame er saklig informasjon, noen reklamer kan gi et bedre inntrykk enn det som produktet egentlig selger, dette gjør de for å øke salget. De bruker pene mennesker, fotoredigering osv.

Dette gjelder mer de utenlandske reklamene, norske reklamer er informative, og er veldig humoristiske. Denne reklamefilmen er mer søt og informativ, samtidig som den har en ironisk humor.

2. Hvilken undersjanger vil du plassere denne filmen i?
- Informasjonsfilm, for den opplyser om en instutisjon.

3. Sender, målgruppe og budskap.
- Blindeforbundet er senderen til målgruppen som er mennesker som er dyrekjære og som kan gi valpene sine til førerskolen. Budskapet er at selv en liten valp kan bli noe stort/hjelpe til i samfunnet, dette vises ved at valpen får sin hevn ovenfor den store, stygge hunden som har mobbet han over lang tid.

Dette er også litt psykologisk synes jeg. For dette skjer jo i arbeid og dagliglivet hele tiden. Mobbing, og denne valpen viser oss at det bare er å holde hodet kaldt og håpe, for plutselig en dag kan nettopp DU utrette mirakler.


4.Dramaturgi
- Med engang vi ser reklamefilmen får vi sympati for valpen, den store, stygge hunden er slem og viser ikke hensyn til valpen. For å forsterke forskjellene mellom de to hundene er den ene liten og hvit, den andre er stor og svart. Dette er typiske kontraster som viser at den ene oarten er svakere enn den andre. Vi ser ulike klipp av hvor valpen blir "mobbet". Det første vendepunktet kommer da vi ser at valpen blir gitt bort, deretter blir fulgt inn på førerhundskolen. Dette klippet blir oppfulgt av at vi ser valpen ( som ikke er så liten lenger) hjelper en blind over veien. På andre siden av veien står den store stygge hunden, søkkvåt og refsende til "valpen".

Hunden og den blinde går deretter inn i en kafeteria som hunder ikke har adgang til, men siden valpen er en førerhund kan den være med inn. Dette er vel egentlig det sanne vendepunktet, men når vi ser at hunden blir gitt bort ser vi også at det åpner seg nye muligheter for han. Vi kan kalle det for "Point of no return" .


5. Bildeutsnitt
- Det har blitt brukt totalt bildeutsnitt, altså at man ser personene og omgivelsene tydelig. Nærbilde har blitt brukt når vi skal få sympati for valpen, og når det skal være spennende - feks når den store hunden angriper ballen til valpen, eller når han sitter inne i hundehuset hans og valpen må stå ute i regnet.


6. Kameravinkling
- Vinklingen er egentlig veldig rett på sak, unntatt når valpen stenger den store hunden ute, da ser vi hunden fra et fugleperspektiv, dette gir en effekt om at den er liten og svak.


7. Hvor lang er filmen (ant.sek)
- Filmen er 50 sekunder lang.

8. Hva er hensikten med filmen?
- Hensikten er å vise at førerhundskolen gjør noe godt, og at om du gir hunden din til førerhundskolen så vil den hjelpe de blinde i samfunnet.

9. Er filmen humoristisk, ironisk eller rent saklig informativ?
- Filmen er ironisk og samtidig litt informativ. Uten å være informativ hadde det jo ikke vært en reklamefilm, men den utstråler at det er bra å gi hunden din til førerhundskolen, særlig om den ikke har det noe særlig bra eller trenger å ha et sted å være.

7 kommentarer:

Markus Helgesen sa...

Oioioioi! Kjempebra ;-D

Kristian sa...

Kjempe bra ! =D

LindaSogn sa...

meget bra jobbet altså. Blir rørt til tårer her!

Andreas Westby sa...

ja dette var jo bra?, kan vel si at jeg har sett bedre til nå ;)

Stine Sofie Grasto sa...

Det her var veldig bra, Signe! :) Oversiktlig og bra oppsett. Utfyllende svar også!
Og kjempesøtt bilde da :)

Kjell Aronsen sa...

Fint bilde! Du er en av få som ikke har det standrad valpebilde.

S
TØS
T

Kristian sa...

DU er serr nerd ass, sitter å blogger på fritiden å lissom! :

signekristensen.blogspot.com

Haha xD